poniedziałek, 16 maja 2016

Zapach rumianku - Krystyna Siesicka

"Każde mieszkanie powinno mieć swój zapach, wtedy dopiero jest naprawdę mieszkaniem." - powiedziała szesnastoletnia Kasia w powieści Krystyny Siesickiej "Zapach rumianku". 
Bohaterkami książki są dwie czterdziestoletnie przyjaciółki z dzieciństwa, Klara i Zuzanna, oraz córka tej drugiej. Spotykamy je w ciągu kilku letnich dni, które spędzają w domu Klary na wsi. 
Życie obu kobiet, tak podobnych do siebie w wieku nastoletnim, a tak różnych w wieku dojrzałym, potoczyło się zupełnie innymi torami. 
Zuzanna została znaną aktorką, mieszka w Warszawie, ma córkę Kasię. Z mężem układa jej się średnio. Klara natomiast mieszka na wsi, nie ma dzieci, do wiejskiego życia przyzwyczaiła się z wyboru, z miłości do męża. 
W pierwszej części, pt. "Piramida" obserwujemy życiowe wybory obu pań oczami Zuzanny. Ale i Kasia stoi na progu własnych, życiowych wyborów. Często pojawia się także syn sąsiadów, Rafał, zakochany w Kasi. 

Część druga pt. Grająca szafa" to opowieść Rafała o Kasi, o jego miłości do niej, oczekiwaniach, o Kasinych wyborach i dojrzewaniu do uczucia. Przewija się także wątek aborcji, która również jest wyborem. 

Zapach rumianku
Krystyna Siesicka
Wydawnictwo: Akapit Press
data wydania2003 (data przybliżona)
ISBN8387463604
liczba stron104





Cytat z książki:
 - Ciocia mi powiedziała - słyszę nagle głos Kasi - "Kasiu, to nie sztuka patrzeć na siebie, kiedy coś już się stanie. Sztuka - to patrzeć na siebie w trakcie"*.

- [...] Znasz już tę historię. Więc mówię ci, Zuza, że tworzywo było do niczego. Świetnie wiedziałam, jaką chcę być. I wiedziałam, że jeżeli sama nie potrafię opanować siebie, to nikt nie zrobi tego za mnie. Och, bardzo byłam biedna! To zresztą łatwo sobie wyobrazić: niedobra dziewczynka, zimna egoistka, obłudnica, wyrachowana. I ona właśnie zaczyna marzyć o tym, że stanie się zupełnie inna - śmieje się Klara.
- Ale w końcu udało ci się - mówię.
- Nie wiem. Trudno mi siebie oceniać. W jakimś sensie pewnie mi się udało, bo chyba jednak jestem lepsza, niż byłam. Ale to trwało tak strasznie długo**.

---
* Krystyna Siesicka, "Zapach rumianku", Krajowa Agencja Wydawnicza, 1994, s. 45.
** Tamże, s. 64.


10 komentarzy:

  1. Krystyna Siesicka... trochę się rozmarzyłam. Pamiętam jak czytałam jej książki. Ale tych, o których piszesz nie miałam w rękach. Może kiedyś...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie ja też nie znałam tej książki Krystyny Siesickiej :)

      Usuń
  2. Niektóre tytuły niestety ciężko zdobyć :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie miałam jeszcze styczności z prozą autorki, a widzę, że warto to zmienić. Zainteresowałaś mnie ta propozycją. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyna Siesicka była kultową pisarką książek młodzieżowych w latach '70 ubiegłego wieku :) Moja pierwsza młodość, jak by nie patrzeć :)

      Usuń
  4. Bardzo lubię twórczość Krystyny Siesickiej, jedne z pierwszych moich książek wieku młodzieńczego, ale tej akurat nie czytałam :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także trafiłam na nią dopiero teraz. Widocznie była mniej znana :)

      Usuń
  5. Nie czytałam drugiej części...pierwszą bardzo dawno i to była jedna z ulubionych książek Siesickiej...mam ją w tym drugim wydaniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami warto odkurzyć dawne lektury :)

      Usuń