środa, 9 września 2015

Pasja kolekcjonerska - cytaty Agaty cz. 2

Clara Miller, matka Agathy

"Ojciec, mama i babka namiętnie zbierali porcelanę. Kiedy później babcia przeniosła się do nas, zabrała ze sobą swoją kolekcję porcelany saskiej* i Capo di Monte**, która stała potem w niezliczonych szafkach w Ashfield. Właściwie musiano zbudować nowe szafy ścienne, żeby całą porcelanę w nich ulokować. Bez wątpienia byliśmy rodziną kolekcjonerów i ja odziedziczyłam te skłonności. Jedyna smutna strona to to, że jeśli odziedziczysz dobre zbiory porcelany i mebli, nie masz powodu, żeby przystąpić do tworzenia własnej kolekcji. Niemniej pasja kolekcjonerska musi zostać zaspokojona, toteż ja [jako dziecko - przyp. moje] zgromadziłam całkiem przyzwoity zabiór mebelków z papier mâché i drobnych przedmiotów, które nie figurowały w kolekcji moich rodziców." str. 62-63
Autobiografia [Agata Christie]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Potpourri z saskiej porcelany
*Saska porcelana - porcelana miśnieńska, pierwsza europejska porcelana, produkowana w Miśni od 1710 roku.
Figurka Capo di Monte, (Muzeum Kapitolińskie, Rzym)

**Capo di Monte - porcelana z włoskiej manufaktury, która powstała w 1743 roku w Neapolu. Porcelana Capo di Monte naśladowała porcelanę miśnieńską. Słynęła z porcelanowych figurek oraz kubków, wazonów, puzderek etc. ozdabianych kwiatami. 





Autobiografia
Tłumaczenie Konikowska Magdalena, Lechowska Teresa
tytuł oryginału An Autobiography
data wydania 22 września 2010
ISBN 978-83-245-8956-2
liczba stron 480
87/2015








Cytaty Agaty na moim blogu:
1.  Remedium na finansowe kłopoty - cytaty Agaty cz. 1 (Autobiografia)
2.  Pasja kolekcjonerska - cytaty Agaty cz. 2 (Autobiografia)
3.  "Psie cechy" Agathy - cytaty Agaty cz. 3 (Autobiografia)
4.  O pracy - cytaty Agaty cz. 4 (Autobiografia) 

Dalszych wpisów - cytatów szukajcie w zakładce  Na tropie Agathy (Christie)

6 komentarzy:

  1. To jest mniej znany obraz Agathy... Jeszcze nie zdobyłam książki o jej archeologicznych przygodach, ale ciągle o niej pamiętam. Oczywiście - musiała otaczać się pamiątkami z przeszłości... Agatha była podobna do swej matki - myślałam, że to pisarka na zdjęciu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli matka Agathy była taka, jaką ją autorka opisała, to była niesamowita kobieta. Miała świetne podejście do życia :) Agatha zresztą pisze bardzo ciepło o rodzicach.
      Rzeczywiście, są bardzo podobne. Jakoś nie zwróciłam na to uwagi :)

      Usuń
  2. A mnie jest szkoda domu Pani Agathy w Syrii. Na pewno zburzony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie wiem, czy on w ogóle długo przetrwał już w tamtych czasach. Tymczasowe domy, w których Mallowanowie mieszkali podczas wykopalisk, przechodziły potem różne koleje losu.

      Usuń
  3. Śledząc cytaty (cz.1 i 2) z Autobiografii A.Christie widzę, że można tam odkryć ciekawe "smaczki" - aż nabrałam ochoty na przeczytanie :) A teraz jeszcze ta porcelana poruszyła we mnie nutę chomikarską - sama gromadzę przedwojenne sztuki po mojej Babci, nijak się one mają do porcelany miśnieńskiej, ale nasza rodzima chodzieska porcelana również trafia w me gusta :) Miśnia - kolejne miasto do odwiedzenia, już od dłuższego czasu znajduje się na mojej liście podróżniczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Smaczków" tam co nie miara! Agatha nie zapomniała, że pisze autobiografię dla czytelnika i wspaniale gawędzi, nie zanudzając. Coraz bardziej ją lubię jako człowieka :) Wyszukałam tę porcelanę po użytych przez autorkę nazwach, z ciekawości i jejku, jestem pod urokiem! Otaczanie się takimi cackami, to jak mieszkanie w drezdeńskim muzeum Zwinger w dziale porcelany, skąd ciężko mnie było wyciągnąć :)
      Ach! Niedługo Jarmark Staroci w Jeleniej Górze! Dla niewtajemniczonych malutkie wyjaśnienie - to są dwa dni, ostatni weekend września, gdy rynek i przyległe ulice wręcz kipią od kramów ze starociami, a przecudnej urody porcelany są całe kopy! Bywają niezłe okazje cenowe, bo cacka zdekompletowane "chodzą" taniej, a i "Chodzież" i "Karolina" są także, można sobie kupić lub.... uzupełnić braki w zastawie :)

      Usuń