poniedziałek, 28 września 2015

Chet i Bernie na tropie - świat oczami psiego detektywa

Amerykański Sherlock Holmes o imieniu Bernie i jego Watson, czyli wierny partner na czterech łapach Chet, to sympatyczna dwójka bohaterów kryminału na wesoło. Chet przeszedł szkolenie w elitarnej szkole dla psów K-9, z której został wylany z powodu ....kota. Nie pamiętam, czy ta historia została ostatecznie opowiedziana w tomie pierwszym, czy też nie, niemniej możemy sobie sami wyobrazić co się wydarzyło. Obecnie Chet, wraz z Berniem, prowadzi Małą Agencję Detektywistyczną, nazwaną tak od nazwiska Berniego - Mały. Chet prowadzi Agencję? Pies? No cóż, on w każdym razie tak uważa :)
On, bo właśnie to Chet opowiada nam całą kryminalną historię ze swojego, psiego punktu widzenia. A punkt widzenia Cheta jest prosty:
"Zaparkowaliśmy i podeszliśmy do nich: ja, Bernie, porucznik Stine." [s. 300]
"Robiliśmy już takie rzeczy przedtem, ja i Bernie - wślizgiwaliśmy się do domu sprawcy w nocy." [s. 368]
"Zanim nas usłyszeli, byliśmy już prawie przy nich: potrafimy poruszać się naprawdę cicho, ja i Bernie." [s. 379]
Partnerzy, bez dwóch zdań!
Żeby była jasność, fabuła kryminalna toczy się zupełnie na serio, a humorystyczne jest czytanie o wszystkim w punktu widzenia psa, który zwraca uwagę na zupełnie inne elementy otoczenia niż jego ludzki partner. A jednak pomimo tego, a nawet dzięki temu oraz dzięki doskonałej znajomości przez Berniego zachowań Cheta, ten duet jest tak zgrany i skuteczny w różnych sytuacjach. Gdyby Bernie wiedział, co o tym wszystkim myśli jego pies.... nie, Bernie to sympatyczny facet. Na pewno dałby Chetowi jeszcze jeden biszkopt dla psów:)
Serdecznie zapraszam do poświęcenia chwili na przeżycie przygód z sympatyczną parą detektywów. Zwłaszcza, że w tych przygodach pobrzmiewa echo dawnych westernów. Pamiętacie, mam nadzieję, ten motyw z jeźdźcem który oddala się w stronę zachodzącego słońca? No posłuchajcie sami słów Cheta:
"Wsiedliśmy do brązowego porsche, z żółtymi drzwiami, starego i bez dachu (...) Bernie za kierownicą, ja na siedzeniu obok.  Uwielbiam jeździć na przednim siedzeniu! Czy może być coś lepszego? Wystawiłem głowę na wiatr: zapachy pędziły tak, że nie nadążałem z ich sortowaniem. Uczta dla nosa (...)"[s. 11]
Nie wiem jak Wy, ale ja idę szukać w księgarniach trzeciej części :)

Kilka słów na temat pierwszego tomu pt. "Na psa urok" napisałam TUTAJ 
Nie, nie ma konieczności czytania tomów po kolei. Zagadki kryminalne są w każdym tomie rozwiązywane do końca. No, chyba, że ktoś chciałby koniecznie czytać zgodnie z chronologią wydarzeń z życia Berniego i Cheta.


Chet i Bernie na tropie
Tłumaczenie Radosław Nowakowski
tytuł oryginału Thereby Hangs a Tail
data wydania 30 czerwca 2010
ISBN 9788308044728
liczba stron 388

94/2015

 

 

6 komentarzy:

  1. Dobrze, że nie trzeba czytać tomów po kolei. To duży plus.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałam o tym, bo wiem, że wiele osób chce wiedzieć :) Rozumiem to, bo sama się dopytuję :)

      Usuń
  2. Nie słyszałam o książce, ale zapiszę tytuł i będę polować :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niezły pomysł. Jeżeli od początku do końca ta konwencja Cię nie znudziła i nie rozczarowała, jeżeli miałaś dobrą rozrywkę, to chętnie kiedyś poznam tę intrygującą parę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie znudziła, a masz rację, że takie ryzyko istnieje. Tymczasem, wręcz przeciwnie, czytało mi się świetnie. Najwyraźniej jest to dobrze zrobiona robota. Chet jest psi, jak to tylko możliwe, uważa się za równorzędnego partnera, ale czytelnik pomiędzy wierszami wyczyta dużo więcej, niż jest napisane wprost. Chet jest po prostu świetnym psem policyjnym i ma pana, który doskonale go zna.
      Natomiast autor ma swoje psy, jest wielkim miłośnikiem czworonogów i zapewne jest doskonałym ich obserwatorem oraz znawcą. Masz poczucie, że siedzisz w psiej głowie, nic nie brzmi fałszywie, uśmiechasz się pod nosem i patrzysz jak Bernie sobie radzi ze sprawą, Chetem i różnymi problemami w swoim życiu.
      Mam wrażenie, że ten tom, drugi, jest znacznie lepszy od pierwszego.

      Usuń